5 niet-te-vergeten tips bij het ontruimen van je woning

Wanneer u te maken krijgt met een woningontruiming is dit vaak een erg ingrijpende en overweldigende gebeurtenis. Het kan verschillende redenen hebben waarom er een ontruiming plaatsvindt. Dit kan het leegmaken van een woning na overlijden zijn of u gaat verhuizen. Wat de reden ook is, wat goede tips en hulp bij woningontruiming kunnen u net dat steuntje in de rug bieden.

Woningontruiming na overlijden

Wanneer een dierbaar familielid of goede vriend is overleden, moet de woning worden leeggehaald. Dit kan een erg emotionele gebeurtenis zijn als u nog midden in het rouwproces zit. Als u naast de uitvaart en uw verdriet ook nog met een woningontruiming te maken krijgt, kan het raadzaam zijn een firma met ervaring in huisontruiming in te schakelen.

Zij zullen met respect en de nodige zorgen het huis leegmaken. Vooraf zal via en gesprek met u worden bepaald waar de spullen heen moeten. Het is ook mogelijk om de inboedel op verschillende plaatsen te laten afleveren. Zo kan worden gedacht aan een opslag, een kringloopwinkel en naar een adres van een familielid of vriend.

5 niet-te-vergeten tips bij woningontruiming

Of u nu een woning ontruimt na overlijden of omdat u moet verhuizen, de spullen die achterblijven hebben altijd een waarde. Het ontruimen kan dus een hoop tijd in beslag nemen als u dit zelf doet. Sommige mensen willen zo snel mogelijk de woning leeghalen, terwijl anderen het huis graag zo lang mogelijk in de oude staat willen houden. Welke situatie ook op die van u van toepassing is, wij geven u graag wat tips om u op weg te helpen.

1. Zorg voor een coördinator

Het is aan te raden om 1 persoon binnen het gezin, familie of vriendenkring aan te wijzen als coördinator van de woningontruiming. Zo wordt voorkomen dat er onnodig taken blijven liggen of dubbel worden gedaan. Met een goede coördinator kan de woningontruiming snel en doeltreffend worden volbracht.

2. Neem de tijd die nodig is

Neem voldoende tijd voor het leegmaken van het huis. Denk goed na wat er met het huis/appartement en de inboedel moet gebeuren. Neem dus geen overhaaste beslissingen, waar u later spijt van kan hebben.

3. Neem de administratie onder de loep

Bekijk goed wat er administratief en financieel allemaal geregeld moet worden (voornamelijk bij een overlijden). Denk aan:

  • De hypotheek
  • Openstaande leningen
  • Rekeningen
  • Verzekeringen
  • Abonnementen
  • Lidmaatschappen

Breng de gehele administratie in kaart en kijk waar u mogelijk al zaken kunt stopzetten om onnodige kosten te voorkomen. Het beste is om iemand aan te wijzen die de administratie op zich neemt.

4. Huur opzeggen of huis verkopen?

Moet het (ouderlijk) huis worden verkocht of bent u aan het huren? Schakel tijdig een makelaar of andere expert in die u in deze fase kan assisteren.

5. Verdelen inboedel

Het daadwerkelijke huis leegruimen gaat meestal de meeste tijd inzitten. Wij raden u aan eerst eens een ronde door het huis te lopen en te kijken wie wat graag zou willen hebben. Werk met labels. Label de spullen die naar verschillende locaties moeten. Wanneer u een verhuisbedrijf inschakelt voor woningontruiming, kunnen zij in één oogopslag zien welke spullen waarheen moeten. Dit scheelt veel tijd en bespaart u op de kosten voor woningontruiming.

Waar beginnen met het opruimen van de inboedel?

Wanneer u het leeg te halen huis binnenstapt, zal deze vraag ongetwijfeld in u opkomen: waar te beginnen met het opruimen van inboedel?

Loop de eerste keer met alle mensen die u tijdens de woningopruiming helpen, een rondje door het huis. Hiermee kunt u vast een indruk krijgen van de omvang van de ontruiming. Iedereen kan alvast aangeven welke (grote) spullen hij of zij graag willen hebben. Ga vervolgens met labels of gekleurde post-its nogmaals door het huis en plak op spullen die u graag wilt hebben een briefje.

Bespreek daarnaast met naasten die niet helpen bij het leegruimen van de woning, wat zij graag willen bewaren. Waar voor u misschien geen waarde heeft, kan voor een ander een grote sentimentele waarde hebben.

Het is verstandig om kamer voor kamer te werk te gaan, zodat het overzicht kan worden behouden tijdens de ontruiming van de woning.

AAN DE SLAG!

WAT KOST HET? EXTERNE FIRMA INSCHAKELEN?

Wat kost een woningontruiming? Er is niet zomaar een vaste prijs. De kosten voor woningontruiming zijn geheel afhankelijk van de volgende factoren:

  • De hoeveelheid inboedel
  • De hoeveelheid verschillende locaties waar spullen heen moeten worden gebracht
  • De tijd voor de woningontruiming zelf

Uw woning laten ontruimen door Crew Factory?

Crew Factory heeft alle troeven in huis voor het ontruimen/opruimen van uw woning, bouwwerf, garage, kelder, zolder of bedrijfspand. Onze opruimploeg bestaat uit sterke kerels en meiden die zwaar werk gewoon zijn maar ook de finesse en expertise hebben voor het fijne poetswerk.

Crew Factory werkt snel, efficiënt en toch zorgvuldig. We ontzorgen je volledig door een service van a tot z te bieden, dus inclusief afvoer en recyclage van afval, verhuizing, poetsen, en desgewenst ook klus-en verfdiensten.

KLIK HIER VOOR MEER INFO IVM WONINGONTRUIMING

THE CREW FACTORY INSCHAKELEN? CONTACTEER ONS